Att Ulf Schenkmanis ville börja sända programmet Trädgårdsdags i radio var på grund av lättheten att med radiomediet kunna svara på lyssnarfrågor, jämfört det mer krångliga och tungrodda tevemediet.
Och det är knappast föga förvånande.
Ulf hade under 70- talet jobbat i en Sveriges Radio-miljö där producenter jobbade med både radio och teveprogram. Han hade gjort ett antal trädgårdsprogram i teve där han gått runt i trädgårdar med Hushållningssällskapets trädgårdskonsulent Lars- Erik Samuelsson och tagit upp olika trädgårdsproblem. Nu skulle det inte sändas flera.
Vid den här tiden arbetade jag som ljudtekniker och fick på mitt arbetsschema att göra den allra första inspelningen av programmet . Den här dagen stod inplanerat 1.5 timmar för ”inspelning av trädgårdsprogram” i studio K2. Två personer i studio, skivspelare och bandspelare för inspelning och uppspelning. Programmet skulle sändas i P3.
Vi var ju inte fler anställda än att jag alltid frågade chefstekniker Tommy Axaéus om vad och vilka det rörde sig om, och om jag kunde hämta skivorna innan. Så när Ulf och Lars-Erik kom till studion strax före 10 på förmiddagen så hade jag allt förberett och visste hur det skulle gå till. Två – tre lyssnarfrågor och så en skiva, det vill säga en utvald låt från en vinylplatta som laddades på en grammofon med en snurrande tallrik i hastigheten 33 varv per minut.
Programmet skulle inledas med en signaturmelodi, ” Ballade pour Adeline ”. Idén att använda just den låten inspelad av Richard Clayderman kom från en av Ulfs döttrar som hade hört den spelas mycket i Frankrike och tyckte att den var så vacker. Så den var beställd från radions grammofonarkiv och jag hade en inspelning på rullband. Radion hade ett jättelikt grammofonarkiv med det mesta av den musik som givits ut på skiva och därifrån kunde vi beställa inspelningar av det vi önskade.
Exakt efter 47 sekunder av melodin skulle Ulf börja prata och signaturen tonas bort efter att Ulf sagt sina inledande ord. Som vanligt var Ulf glad i hågen när han kom. Men han uttryckte tvivel om folk verkligen ville skicka in lyssnarfrågor. Lars-Erik var dock mycket mer optimistisk till att detta skulle ske. ” Trädgård finns i allas hjärta sir du ”
Efter att de två satt sig tillrätta vid studiobordet fick jag ett röstprov som jag kunde justera mikrofonen efter. Då användes en mikrofon i studio, en Neuman U87 som kunde ta upp ljud från två sidor. Lars- Erik hade en starkare röst med mer energi än Ulf och därför justerade jag mikrofonen en aning närmare Ulf. Och när vi så alla var redo startade jag inspelningen på ett rullband och spelade upp signaturen. Vi var igång. Ulf, som var ett sådant fantastiskt programledarproffs, gick in efter 47 sekunder av balladen och hälsade välkommen medan jag långsamt tonade ut musiken. Sedan varvade Ulf konversationen med Lars- Erik och trädgårdsfrågorna med musiken från LP skivorna , helt utan att omtagningar och klipp behövde göras!
I detta det första programmet hördes inget gnabbande mellan de två, något som kom att utvecklas efter hand där Ulf innehade rollen som den okunnige och ifrågasättande vad gällde trädgård och nyttan med den. En professionalism som höll i sig under 25 år och runt 1300 program.
Text: Roy Malmborg