46 år i Public Service

Hon gjorde sin första arbetsdag på Sveriges Radio den 3 september 1963, den 30 juni 2009 lämnade hon sin arbetsplats. Lisbeth Fröding hade då varit sin arbetsgivare trogen under nära 46 år.

Hon började som sekreterare hos distriktschefen vid SR i Karlstad Paul Björk och fortsatte sedan i många olika radio- och TV-sysslor. Programsekreterare, scripta, bildproducent, producent, sändningsledare, schemaläggare och produktionsplanerare.

Redigeraren Lasse Bergström tillsammans med Lisbeth Fröding i redigeringen hos SVT Karlstad

När Lisbeth Fröding började på Sveriges Radio var radio- och TV-produktionen en gemensam angelägenhet och hon blev bekant med båda medierna. För 1960-talet var Värmlandskvartens tid, nyhetssändningen i regionalradion vardagar 18.15, men också andra program bl a Konditoriträffen och Arbetsmarknadsnytt.   

  • Du fick också vara hallåa, eller?
    • Jag fick ibland läsa lediga platser i Arbetsmarknadsnytt, men fick också vara hallåa i andra sammanhang. Det var trots allt sekreteraruppgifterna som dominerade.

Lisbeth kunde stenografera och det gjorde henne mycket lämpad att ta emot telegram som skickades via telefon från kontaktmännen runt om i Värmland. Utskrivna hamnade de sedan hos nyhetsuppläsarna.

  • Jag minns väl våra kontaktmän – Karl-Axel Högberg i Säffle, Gunnar Olsson i Arvika, Elvy Nilsson i Sunne, Patsy Åström i Torsby, Ove Eriksson i Filipstad, Torsten Höij i Kristinehamn och Torsten Aurén i Hagfors.

Under 60-talet vikarierade Lisbeth som administrativ assistent på Distriktscentralen på Sveriges Radio i Stockholm och fick därigenom många goda vänner inom företaget. Trevligt inslag var att varje fredag em på 7 trappor (Radiochefens korridor) när kaffevagnen kom med fikat samlades också sekreterarna för ett glas sherry.

1965 flyttade Karlstadsredaktionen till nya lokaler i Folkets hus i stadsdelen Haga. Här fanns en stor radiostudio och några mindre studior med kontrollrum. Nu fanns också TV-medarbetarna Ulf Schenkmanis och Åke Hermansson i samma hus, Lisbeth arbetade då med både radio och TV programmen.

Per-Eric Nordqvist hade börjat som radioproducent och gjorde Gammeldanssväng i Årjäng. Lisbeth blev anlitad som programsekreterare i många av programmen.

  • Vad var din roll i programarbetet?
  • De första åren, jag vill minnas att det var 1969 och 1970 gjordes programmen från Tjolitta i Sillerud, men några år senare sändes det från Trollet på torget i Årjäng. Clara Johansson läste dikter och Lill-Ingmars svarade för musiken i första programmen. Senare blev Bröderna Lindqvist husband. Programmen sändes också från Sunne och Kristinehamn
    • Det var en jätterolig tid, minns Lisbeth.

Lisbeth fortsatte att arbeta tillsammans med Per-Eric Nordqvist, bl a i program från Höljes, Morgon i P3 med Solveig Ternström och I afton dans. Senare också i Hallå bilist där hon samlade in trafikinformation från polisdistrikten runt om i landet och assisterade under direktsändningarna. Sändningarna gjordes mestadels från studio, men också många sändningar från olika platser runt om i landet. Inför sändningen från Mora innan Wasaloppet besökte vi några medverkande. Kvällen blev sen och blev ännu senare efter bensinstopp flera mil från Mora i 18-graders kyla.

Bilder fr v: Inspelning i fält, Bandning i studio av Hajk, i radiostudion Per-Eric Nordqvist och Solveig Ternström. Nedre bilden: Sveriges Radio i Haga sedan 1965.

1970 tog Lisbeth på allvar steget in i televisionens värld. Hon blev programsekreterare på heltid hos Ulf Schenkmanis och gjorde research till många av hans sportprogram – “Sportdags”, “90-talets stjärnor” och “Hur började det”.

  • Hade du nån kunskap från sportens område?
  • Ett allmänt sportintresse, uppväxt på landet med simning, skridsko- och skidåkning, Ishockey i Forshaga, startade en bowlingklubb och gift med en fotbollsmålvakt har gett mig inblick i många sporter.
    • Fantastiskt intressant att få arbeta med research, jag lärde mig mycket om sportens värld. Programserien ”Sportdags” kom att omfatta nästan hundra program.

TV-produktion består av många olika delar. Produktionsprocessen var förr lite omständlig. Programmen som filmades i Karlstad, framkallades i Stockholm för att sedan redigeras i Karlstad. Sist av allt skedde ljudbearbetningen i Stockholm. Efter Lisbeths utbildning i TV-produktion reste hon till Programkontrollen i TV-huset för att föra över filmen till videoband samt lägga till diabilder och skyltar. Där lärde jag mig använda den allra första textgeneratorn ”Cap Gen”. Först i slutet av 1970-talet gjorde elektroniken sitt intåg i programmen då Karlstad fick de första elektroniska kamerorna. 

  • Jag åkte säkert till Stockholm var fjortonde dag i många år.

SVT fick en miljon för att satsa på utbildningen av personal. Lisbeth antogs 1978-79 till en fem månader lång TV-kurs i Stockholm. Det innebar utbildning i att vara bildproducent, scripta, studioman och producent med produktionsplanering. 

  • Hur var det att komma hem efter en så lång utbildning?
  • Jag minns när jag bildproducerade det allra första Konsumentmagasinet i den studio som ursprungligen var en radiostudio. Det blev många omtagningar i den bandningen. Vi arbetade tillsammans med inlånad personal från Stockholm och från kollegorna därifrån fick jag många tröstande ord.
    • ”Vi har alla varit nybörjare”
Bildproducenten Lisbeth Fröding tillsammans med programledaren Bengt Alsterlind inför ett av caféprogrammen från Karlstad.

Det blev med åren många program som hade Lisbeth som bildproducent. Kura Skymning, Caféprogrammen, Värmland Classic, HAJK, Vi i femman, Solstakvällar, Thore till tiotusen, Livslust som senare blev Fråga Doktorn, E-fekt, Familjebyrån, sommarturnéer med caféprogrammen och inte minst alla gudstjänster och helgmålsböner. Läs Lisbeths artikel om produktionerna av religionsprogrammen.

Under 1990-talet vikarierade Lisbeth som sändningsledare i TV2:s programkontroll. Ett mycket speciellt arbete där erfarenhet av direktsändning var a och o. Noggrann minutplanering gäller för allt som sänds inklusive de s.k. ”skarvarna” där trailer och hallå ska få utrymme att sändas. Videobanden ska kontrolleras inför sändning och kontakter tas med redaktörer vid direktsändingar. Det gäller naturligtvis att ändå vara förberedd på att snabbt fatta beslut om ändringar i utsändningen.

  • Några speciella minnen Lisbeth?
    • 1999 producerade jag Luciamorgon från Geijersgården i Ransäter.
  • Tillgången av snö var minimal, men med hjälp av en inlånad vägbyggesduk blev dansen av Gundegabaletten en vacker dans på ”is”. Tur att slädfärden över fältet från kyrkan spelades in året innan när det var gott om snö.
  • När vi spelade in en helgmålsbön i en värmländsk kyrka kom polisen och anhöll prästen.
  • Mimmi Pollak krävde att dekoren skulle bytas ut. Hon var gäst i ett Caféprogram. Dekoren var jätteful, ansåg hon.

1986 startades Tvärs-Nytt, ett gemensamt regionalt nyhetsprogram från både Närke, Västmanland och Värmland. Hon deltog då i uppbyggnaden av detta program och vikarierade ofta i Örebro. 2001 fick Karlstad sitt eget Värmlands-Nytt och Lisbeth arbetade som sändningsproducent fram till pensionen.

I och med att allmän-TV flyttade från Karlstad kom Lisbeth att arbeta i Stockholm. Först på Försäljningen och därefter på TV Nyheterna som produktionsplanerare. Dessutom blev det flera jobb som bildproducent för SVT 24 från olika platser i landet. Riktigt roligt var också tiden i Stockholm som guide på TV-huset, det blev många frågor om HAJK och Livslust.

Text: Kjell Gustafsson