Den här sidan som tillhör RTPK-Karlstad.se är under produktion
Den 15 november samlades 14 personer i Hennickehammar utanför Filipstad. De var alla nyanställda på Radio Värmland och skulle förbereda sig inför lokalradiostarten den 14 februari nästa år. En person saknades det var Kjell Gustafsson som tjänstgjorde hos FN i Mellersta Östern, men vid årsskiftet skulle han också ansluta.
Nio av de anställda vid Radio Värmland var journalister med lite olika bakgrund, fem av dem kom från Regionalradion i Karlstad, tre medarbetare var tekniker, två var administratörer och en var lokalradiochef – Bengt Frykman.
De nyanställda hade fyra månader framför sig att förbereda sig inför starten och det rådde en stämning av pionjäranda. Men vad innebar dessa månader av förberedelser?
– Först ska vi träffas för att lära känna varandra lite närmare, många av oss är ju obekanta för varandra, berättade Bengt Frykman i en intervju i Filipstads tidning. Dessutom är vi husvilla, de lokaler på Västra torggatan 15 i Karlstad som vi ska flytta in i är fyllda av hantverkare.
Diskussioner, utbildning och marknadsföring
De kommande månaderna fylldes av diskussion och utbildning men också planering av marknadsföring inför starten av den nya radion.
Entusiasm var stor när redaktionen samlats och ganska snart hade en målsättning formulerats – “program för, om och med värmlänningar”. Radion skulle föra en självständig programpolitik och försöka avdramatisera radion som medium, förklarade lokalradiochefen.
Med en månad kvar till premiären gav sig Radio Värmland ut på en mindre turné i länet. Radio Värmland hade inför det producerat några provprogram som spelades upp inför publik. Detta var ett sätt att testa programmen. Lesjöfors och Sysslebäck hade valts ut som testorter, skälet var att de tidigare inte så ofta kommit med i radio. Vid publikmötena deltog också personal från Sveriges Radios avdelning för publik- och programforskning.
Till publikmötet i Sysslebäck kom 54 personer och Lesjöfors ett åttiotal. Många av dem hade åsikter om de planerade programmen. En av dem framhöll bl a:
– Låt inte utbudet ta form av en kändiskult utan låt det breda folket ute i bygderna komma fram i större utsträckning.
På en enkät framkom det att nyheter och sport var viktiga ämnesområden både morgon och kväll. Dessutom ansåg besökarna att den lokala musiken var viktig.
Sportutbudet blir viktigt lovade lokalradiochefen och betonade att man anställt en reporter med särskild inriktning på sport – Leif Jurefalk.
En farhåga som fanns både vid publikmötena i Sysslebäck och Lesjöfors var att sändningarna skulle bli Karlstadsfixerade, men där lovade redaktionen att så inte ska bli fallet.
Marknadsföringen av den nya lokalradion blev viktig ända fram till premiären den 14 februari. Det innebar bl a möten med näringslivet, kyrkan och fackliga organisationer